Det finnes mange bra tilbud til den som vil spille sjakk. Her skriver vi aller mest om tilbudene til de unge.

Turneringer for barn og ungdom (innen USF):

Barnas Grand Prix (BGP) er mange turneringer for alle barnesjakkspillere. Turneringene blir arrangert av lokallag over hele Norge, og det er alltid premie til alle deltagerne i klassene Miniputt (spillere som ikke blir mer enn 11 år i kalenderåret) og Lilleputt (12-13 år) som er faste og også i mikroputt (9 år og yngre) eller nybegynnerklassen når arrangøren har noen av disse i tillegg. Klassene Kadett (14-16 år) og Ungdom (17-25 år) heter egentlig "Ungdommens Grand Prix", men blir arrangert sammen med BGP. I ungdomsklassen pleier det å være få deltagere, for spillerne i denne alderen velger oftest å delta i andre turneringer.
Kommende turneringer finner du under Terminliste for USF og resultater og søknadsskjemaer m.m. på USFs egen nettside for Barnas Grand Prix. Gå inn på www.sjakk.no

Kretsmesterskap for barne- og ungdomsskolelag (to mesterskap) holdes årlig i mars. Et lag består av fire spillere og inntil to innbyttere. Alle skoler kan delta med så mange lag de vil. I KM pleier det også være noen blandingslag, slik at alle som vil får delta. Mesterskapet kvalifiserer til NM for barne- og ungdomsskolelag som vanligvis holdes i april. Norgesmesterlagene kvalifiserer seg videre til Nordisk mesterskap som pleier å bli spilt i september.

Kretsmesterskap individuelt for ungdom holdes årlig i oktober. Aldersklassene er kl. A: 17-25 år, B: 15-16 år, C: 13-14 år, D: 12 år, E: 11 år, F: 10 år, G: 9 år og yngre.
NM individuelt for ungdom holdes i november med samme aldersklasser, og deltagerne kvalifiserer seg fra KM. I praksis får de fleste spillere som deltok i KM anledning til å delta i NM, men kretsene har ulik praksis når det gjelder hvor mange representanter de støtter med å dekke startkontingent og eventuelt bidrag til reise/opphold.

NM for jenter holdes årlig i slutten av januar eller i begynnelsen av februar. Dette er et åpent mesterskap for alle jenter med aldersklassene Miniputt (11 år og yngre i mesterskapsåret), Lilleputt (12-13 år), Kadett (14-16 år) og Ungdom (17-25 år).

USF har et eget jentesjakkutvalg som arbeider offensivt med blant annet midler etter avdøde Anna Elisabeth Westerlund. Hun var kjendis i Norge som "synsk" dame, men var også en stor sjakkentusiast som alltid var til stede under blant annet NM for jenter. Jenteutvalget har en egen "Jentebrigade" som et godt ekstratilbud til alle sjakkjenter i Norge. Kontakt jenteutvalgets leder Silje Bjerke som har e-post silbjerk@online.no.

NM for barne- og juniorlag (lokallag) holdes årlig i juni eller september, med aldersklassene Juniorlag 20 år eller yngre, Kadettlag 15 år eller yngre og Miniputtlag 11 år eller yngre. Her er det også fire spillere på hvert lag, med mulighet for to innbyttere. Dette mesterskapet ble offisielt første gang i 2008.

Vi oppfordrer alle lokallag til å planlegge å lage en turnering selv, enten en av dem vi har nevnt her eller en annen turnering der finner på. USF har stadig behov for flere arrangører til mesterskap og andre turneringer. Ta bare kontakt med USF, se www.sjakk.no eller under Sjakklinker.

Turneringer for alle aldere (innen NSF):

Landsturneringen (NM i sjakk) i første halvdel av juli er det største årlige sjakkarrangementet i Norge. Her samles 500-600 spillere i alderen fra 5 til 90 år til spill i nivåmessig mange klasser gjennom åtte dager. I tillegg foregår det spennende aktiviteter som laglynsjakk med tidshandikap og NM i lynsjakk, pluss fotball m.m. Landsturneringen er en skikkelig sjakkfest. De to neste blir arrangert i Fredrikstad i 2010 og Oslo i 2011.
Den som vil spille i Landsturneringen, må være medlem i Norges Sjakkforbund(de fleste gjennom en klubb, men også direkte-medlemsskap er mulig), bortsett fra i de yngste klassene miniputt og lilleputt der også de som bare er medlemmer i Ungdommens Sjakkforbund (USF) kan delta.

For dem som i utgangspunktet er motivert for mer sjakk, vil deltagelse i Landsturneringen ofte være en stor vitamininnsprøytning.

Norske Vandrerhjem Grand Prix (NVGP) er en serie av åpne turneringer over hele landet, og sesongen går gjennom året fra juli med avslutning og sammenlagtpremiering i juni. Se kommende turneringer på NSFs terminliste og ellers løpende informasjon på Norges Sjakkforbunds egen nettside for NVGP.

To store turneringer i NVGP er Det åpne NM i hurtigsjakk som holdes i januar og Det åpne NM som vanligvis holdes i påsken.

Seriesjakk holdes gjennom hver sjakksesong med start i november og avslutning i april. Øverst er Eliteserien med åtte lag kvalifisert fra hele landet, og vinneren blir seriemster. Under eliteserien spilles det i fire divisjoner og Vestlandsserie og Midt-Norge-serie i minst to divisjoner, pluss en sonefinale i Nord-Norge der kretsmesterne for lag deltar.

I tillegg spilles klubbturneringer, kretsmesterskap, egne "seniorturneringer" (for spillere over 60 år), private lagkamper og noen internasjonale turneringer som er for gode og ambisiøse sjakkspillere.

Medlemmer i Norges Sjakkforbund kan få Elo-rating (eller bare rating) når de deltar i turneringer. Dette er et tallmessig uttrykk for hvor gode resultater den enkelte spilleren har oppnådd i det siste. Se ellers eget punkt om Rating her på hjemmesiden.